72% - 26. Nov 2014 - 20 min. - Session med Digital Dannelse
Det Digitale Kompetencehjul er et polardiagram, der visuelt illustrerer styrken på 16 forskellige digitale kompetencer.
Hver søjle repræsenterer en kompetence med en mulig score mellem 0 og 100%. Jo højere score desto stærkere er kompetencen. I midten af hjulet fremgår scoren af din samlede digitale kompetence.
Formålet med det Digitale Kompetencehjul er at understøtte udviklingen af digitale kompetencer. Det Digitale Kompetencehjul hjælper ved at strukturere og skabe overblik over, hvilke digitale kompetencer der findes og er behov for at blive bedre til.
Tip: Klik/tap på diagrammet for flere detaljer om kompetencen
Følgende tre digitale kompetencer vurderes som særligt vigtige for dig at arbejde med, hvis du vil forbedre dine digitale færdigheder. Husk at alle digitale kompetencer ikke nødvendigvis er lige vigtige i din profession. Derfor er det bedste valg en relevant og aktuel digital kompetence, hvor der er plads til forbedringer.
Klik på et af diagrammerne for flere detaljer om kompetencen
Eksempler på øvelser af de anbefalede kompetencer
Evne til og interesse for at gøre brug af, udtrykke meninger eller på anden måde aktivt bidrage og gøre sig synlig i digitale miljøer
Øvelser
Jeg vil prøve at deltage i et online professionelt eller socialt netværk, hvor jeg deler min holdning og viden med andre om et emne.
Jeg vil lave en video, artikel eller podcast, som jeg deler på et relevant forum.
Jeg vil spørge gode venner og kollegaer om feedback på det, jeg deler. Bliver det opfattet af andre, som det var tiltænkt? F.eks. om det opfattes humoristisk, ironisk, veldokumenteret, følelsesladet, overbevisende eller andet.
Jeg vil evaluere gruppen og forsøge at identificere humor, viden, sprog og argumenter. Det kan skabe større empati og forståelse for de mennesker, jeg er i dialog med.
Når jeg får brug for feedback eller ikke kan finde svar på et spørgsmål, så vil jeg spørge i et seriøst online forum, der debatterer sådanne emner.
Jeg vil være mere aktivt deltagende på vores intranet, holde mig opdateret og kommentere, således at de andre oplever at blive set og hørt.
Evne til at identificere og beskytte følsomme data samt forstå forbundne risici
Øvelser
Jeg vil udarbejde et personligt regelsæt for oprettelse af nye kodeord, der er sikre men samtidig nemme for mig at huske.
Jeg vil altid tjekke, at linjen er krypteret, før jeg indsender følsomme oplysninger. F.eks. ved at tjekke, at adressen er https (ikke http).
Jeg vil lære at indsætte kodeordsbeskyttelse på personfølsomme dokumenter, når jeg e-mailer dem til andre.
Jeg vil sætte mig ind i datatilsynets krav til digital opbevaring ift. de personlige oplysninger, som jeg lagrer.
Jeg vil som privatperson tage backup af relevante data og gemme et sikkert sted.
Evne til at passe på både sit fysiske og psykiske helbred i en hverdag omgivet af teknologi og medier
Øvelser
Jeg vil søge viden om ergonomiske indstillinger på kontorstol og skrivebord, lysindfald, placering af skærm, mus, tastatur mv.
Jeg vil sørge for jævnligt at skifte arbejdsposition, når jeg arbejder. F.eks. ofte stå op.
Jeg vil sætte mig ind i, hvordan den mest ergonomiske arbejdsstation kan realiseres på vores kontor mht. budget og plads.
Jeg vil mindske brug af musen ved at kende og anvende de mest relevante genvejstaster.
Jeg vil tage stilling til, hvordan jeg i praksis kan etablere et fornuftigt og afbalanceret forbrug af medier.
Jeg vil tage stilling til, hvordan vi får en sund online kultur i vores organisation.
Diagrammet herunder afspejler dine digitale kompetencer i forhold til normalen. Normalområdet fortæller noget om hvordan respondenter "plejer" at score.
Hold øje med om nogle kompetencer skiller sig markant ud. Hvis en kompetence scorer højere end normalen, så er denne kompetence ekstraordinært god, mens en kompetence der ligger under normalen er forholdsmæssigt svag.
Benchmark
En score på 0% betyder at kompetencen er lig normalen, mens en positiv score betyder at kompetencen ligger relativt højere end normalen.
Det interessante ved benchmarking er således ikke længere kompetencens score, men hvordan kompetencen scorer relativt i forhold til andre.
En samlet score på 72% placerer dig i kategorien digital kandidat.
Den digitale kandidat kan debattere og stille spørgsmål ved digitale koncepter og kan selvstændigt eksperimentere med nye teknologier. De analyserer og problemløser ved logisk deduktion - f.eks. kan de nedbryde et digitalt koncept i delelementer og arbejde sig igennem det trin for trin.
Digital professor
Digital lektor
Digital kandidat
Digital bachelor
Digital student
Digital nybegynder
Kopier og gem følgende link. OBS: Enhver med linket kan se resultatet.